Groep 2B is in 100 dagen slimmer!

21-02-2020

Een geweldig leuk project waarbij we elke schooldag hebben geteld tot we bij de 100 waren. Slimme kleuters willen graag snel in de weer met grote getallen. Honderd, nee duizend, nee een miljoen, dat is pas interessant. Het 100-dagenrekenproject helpt mee om die goede rekenbasis te ontwikkelen op een speelse en leuke manier. Een goede oriëntatie in de getallenlijn is belangrijk, juist ook voor slimme kleuters. Het is geweldig leuk om te zien dat jonge kinderen zoveel interesse hebben in rekenen en getallen. Vaak zijn zo ook al behoorlijk vaardig. Je merkt bijvoorbeeld dat ze al prima kunnen tellen. En kleine sommen maken lukt ook al heel aardig. 

Stokjes
We spraken de eerste dag na zomervakantie af, dat we 100 dagen lang elke dag zouden tellen. Na die 100 dagen zijn we 100 dagen slimmer, want dan hebben we heel veel geleerd. Om de tel goed bij te houden hebben we 3 bekertjes neergezet. Elke schooldag ging er een rietje in een beker. We begonnen met het meest rechtse bekertje (De eenheden). We schreven boven het bekertje hoeveel stokjes er in de beker zaten. Toen er 10 stokjes in die beker zaten, ging er een elkastiekje omheen en  verhuisde het bosje naar de beker ernaast. (De tientallen) Hier schreven we boven hoeveel bosjes er in zaten. En wat blijkt? Als je naar de getallen kijkt, zie je precies hoeveel dagen je slimmer bent geworden. Zo gingen we steeds verder, tot we bij de 100 waren en we feest konden vieren. Hieperdepiep hoera!

Spellen doen
We hebben allemaal spelletjes gedaan die over getallen gingen en het getal 100 natuurlijk. 
Bijvoorbeeld Bingo, een getallenspelletje waarbij je moest dansen als je de 100 pakte. Een figuur maken met 100 voorwerpen en sjoelen. Wie sjoelt de meeste stenen in de 100.Bovendien was de klas ook helemaal in het thema versierd. Met andere woorden, het was een topdag. En…… we waren 100 dager slimmer geworden!

Het mooiste in mijn lokaal zijn de kinderen die het elke dag vullen.

Thea, juf van groep 5A