Ons onderwijs

Passend Opbrengstgericht
De groepen op de Chr. Opleidingsschool (COS) zijn ingedeeld naar leeftijd. Wij hanteren het jaarklassensysteem. Dit wil zeggen dat leerlingen van gelijke leeftijd in dezelfde jaargroep zitten. De school werkt passend opbrengstgericht.  Passend opbrengstgericht werken is het systematisch en doelgericht maximaliseren van prestaties. Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat op opbrengstgerichte scholen de leerprestaties beter zijn.   We gaan uit van onderwijsbehoeften van leerlingen om ons onderwijs zo passend mogelijk te maken.
Om de kwaliteit van ons onderwijs te analyseren, te evalueren en te verbeteren gebruiken we informatie op school-, groeps- en leerlingniveau. Deze informatie verwerken we in Focus PO.
Focus PO is een onafhankelijk onderwijssysteem voor het basisonderwijs. Focus PO werkt leerdoelgericht vanuit leerlijnen met cruciale leerdoelen voor rekenen, lezen, begrijpend lezen en taalverzorging.  De leerlijnen lopen van groep 1 tot en met groep 8, waardoor een doorlopende ontwikkeling mogelijk is.  In de groepen 1 en 2 wordt gedurende het schooljaar gewerkt met themaplanningen,  gebaseerd op de cruciale leerdoelen.  In de groepen 3-8 wordt 4 keer per jaar een periodeplan gemaakt, waarin cruciale leerdoelen richtinggevend zijn.  Onze lessen vinden hun oorsprong in de cruciale doelen.  De ontwikkeling van leerlingen wordt meerdere keren per schooljaar bijgehouden in Focus PO.  Bij elke leerling geven we aan in hoeverre hij of zij de cruciale doelen beheerst. Sinds schooljaar 2023-2024 gebruiken we vanaf groep 1 en 2 het rapport uit Focus PO. In schooljaar 2024-2025 wordt het rapport van groep 3 ook gemaakt m.b.v. FocusPO.

EDI
In 2021 zijn we gestart om te werken met EDI , het Expliciet Directe Instructiemodel. Expliciete directe instructie is een manier van lesgeven waarbij kennis en vaardigheden tijdens de les overgedragen wordt van de leerkracht naar de leerlingen.  Binnen Expliciete Directe Instructie bevat de uitleg            4 fases:
Ik fase             -de leerkracht doet het voor          - de leerlingen kijken en luisteren                                               
Wij fase          -wij doen het samen                       - de leerkracht en leerlingen                                             
Jullie fase       -de leerlingen doen het samen      - leerlingen in duo                                                             
Jij fase             -jij doet het zelf.                               - leerling alleen



Bij de start van de les benoemt de leerkracht het lesdoel en staat het lesdoel beschrijven op het digibord. De uitleg/instructie verloopt volgens de EDI fases.  Voor het leren van nieuwe kennis en vaardigheden is het belangrijk dat de kinderen betrokken zijn.  Om te controleren of de leerlingen de uitleg gehoord en/of begrepen hebben, stelt de leerkracht vragen. Voor een "beurt" gebruiken we beurtenstokjes, zodat alle leerlingen nadenken. Iedereen kan namelijk de beurt krijgen.  Iedere leerling heeft een wisbordje. Tijdens de instructie schrijft iedere leerling zijn/haar antwoord op het wisbordje.  Tegelijk laten alle leerlingen hun antwoorden zien aan de leerkracht. De leerkracht kan hierdoor inschatten wie al mag beginnen met de verwerking en wie extra uitleg nodig heeft.

LIST
Op de COS willen we het leesplezier van onze leerlingen vergroten. Sinds de start van schooljaar 2023-2024 is het team geschoold in LIST; Lezen Is Top. LIST is in samenwerking met Windesheim, Utrecht-Opleidingscentrum-Speciale-Onderwijszorg ontwikkeld. De scholing aan het team van de COS is gegeven door de Hogeschool Utrecht.



List is geen methode. LIST is een leesmethodiek, waarbij leesmotivatie de sleutel is tot het vlot lezen van teksten. LIST gaat uit van een doorlopende leerlijn van groep 0 t/m groep 8. Door LIST vergroten we het plezier in lezen, waardoor kinderen meer gaan lezen. 

Juf Anne-Sophie van den Oever, de leescoördinator van de COS, ervaart wat een boek met kinderen kan doen: "Kinderen hebben zoveel fantasie. Ze kunnen helemaal verdwijnen in een verhaal."
Als leescoördinator ondersteunt Juf Anne-Sophie de implementatie van LIST.  Samen met de LIST regiegroep heeft ze een groot aantal rijke kinderboeken aangeschaft. "Voor ieder kind is er een boek te vinden."

In de groepen 1 en 2 worden elke week twee prentenboeken vier keer  voorgelezen, waarbij de groepsleerkrachten de groep elke keer een stukje dieper mee het boek inneemt.
In groep 3  staat het aanvankelijk lezen centraal. Elke dag krijgen de leerlingen 6 momenten waarbij het leren lezen centraal staat. Tijdens het voortgezet lezen in groep 4 t/m groep 8 lezen leerlingen in zelfgekozen boeken. Afhankelijk van hun niveau lezen ze met een leeftijdsgenoot of lezen ze stil. LIST werkt groepsdoorbrekend met HOMMEL-klassen (hardop ondersteund lezen) en STILLEES-klassen.

Getal en Ruimte Junior
Voor rekenen hebben we bewust gekozen voor de methode Getal en Ruimte Junior. De leerdoelen van Getal en Ruimte Junior komen grotendeels overeen met de cruciale leerdoelen van FocusPO . De lesstof binnen Getal en Ruimte Junior is uitdagend. Bij elke strategie geeft Getal en Ruimte een stappenplan om de som uit te rekenen. 
In schooljaar 2024-2025 rekenen de groepen 3 t/m 7 met Getal en Ruimte Junior.  Leerjaar 8 maakt hun basisschoolperiode af met de methode Wereld in Getallen 4.

Kleuteronderwijs
In de groepen 1/2 werken wij thematisch. De thema's waarmee we in schooljaar 2024-2025 aan slag gaan, zijn: De natuur gaat zijn eigen gang, feest!, kunst, dieren en bouwen.  De doelen uit Focus PO worden in deze thema's verwerkt. De kinderen krijgen de nieuwe doelen aangeboden in niveaugroepjes in de kleine kring. De leerkracht maakt hierbij gebruik van het EDI-model. Omdat we in de niveaugroepjes werken, leert iedere leerling op zijn/haar eigen niveau. Een kleuter heeft 2 jaar de tijd om aan alle doelen van Focus PO te werken.

De doelen van Focus PO worden ook weggezet in een themahoek; de leerlingen leren dan spelenderwijs omgaan met bijvoorbeeld meten of wegen (opmeten van een slang bij de dierenarts). De leerkracht observeert hierbij de leerlingen om te kijken of de leerlingen dit doel beheersen.

Twee keer per week starten we in alle groepen met een spelinloop. De kinderen gaan dan bij binnenkomst meteen aan de slag met ontwikkelingsmateriaal (tellen, rijmen) of puzzel. Ook hierbij gebruikt de leerkracht de doelen van Focus PO. Het gebruik van de materialen wisselt elk seizoen, de leerkracht zorgt zo voor variatie en een beredeneerd aanbod.



Tijdens het spelen en werken wordt er gebruik gemaakt van het digikeuzebord. Het eerste gedeelte van het spelen en werken spelen de leerlingen voor een bepaalde tijd in een verplichte activiteit, daarna mogen de leerlingen zelf een activiteit op het digikeuzebord kiezen. Per thema worden er andere activiteiten, hoeken en materialen gebruikt.

Bij de kleuters wordt er 1x per week gegymd in de gymzaal. Hierbij wordt een cyclus van 4 domeinen aangehouden: klimmen en klauteren, gooien/vangen, dans, spelles.  Er wordt per dag 2x buiten gespeeld: hierdoor wordt niet alleen het motorische gedeelte gestimuleerd maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling (Hoe vraag ik of ik op een fiets mag, Hoe maak ik het goed als ik ruzie heb) en de weerbaarheid van leerlingen (Stop, hou op!).

Sinds dit jaar wordt er gewerkt met leesmethodiek LIST (lezen is top). Bij de keuze uit boeken wordt er goed gekeken of de voorgelezen boeken rijk van taal zijn. Een geschikt boek wordt 4 keer voorgelezen, na iedere keer wordt er een open vraag gesteld, die de leerlingen aan het nadenken zet. In groep 2 wordt er aan de hand van het prentenboek een letter centraal gesteld (1x per 2 weken). Ook wordt er een husselzin uit het prentenboek gehaald. Deze husselzin is een essentiële zin die de leerkrachten gebruiken ten behoeve van de letter en leeshandeling.

Het mooiste in mijn lokaal zijn de kinderen die het elke dag vullen.

Thea, juf van groep 5A